Algemene uitkering

Algemene Uitkering

Rekening

Begroting

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Lasten

20

4

4

3

3

3

3

Baten

16.913

18.622

18.938

18.333

18.233

18.645

19.172

Saldo baten en lasten

16.892

18.619

18.934

18.329

18.230

18.642

19.169

Onttrekkingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

-

Toevoegingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

-

Saldo reserves

-

-

-

-

-

-

-

Saldo

16.892

18.619

18.934

18.329

18.230

18.642

19.169

LASTEN

Het verschil tussen de begroting 2022 en de begroting 2021 is aan de lastenkant kleiner dan € 75.000 en wordt daarom niet toegelicht.

BATEN

Het verschil tussen de begroting 2022 en de begroting 2021 aan de batenkant van € 316.000 wordt veroorzaakt door:

  • Diverse verwerkingen van onder andere de September- en Decembercirculaires 2020 en de Mei- en Septembercirculaires 2021.

Toelichting Ontwikkelingen Gemeentefonds

Algemene uitkering

Het gemeentefonds is veruit de belangrijkste inkomstenbron voor gemeenten en dus van groot belang voor de financiële kaders voor het opstellen van de meerjarenbegroting 2022-2025.

De Voorjaarsnota van de Rijksoverheid is voor gemeenten vertaald in de meicirculaire. De uitkomsten van prinsjesdag zijn verwerkt in de Septembercirculaire. Beide circulaires zijn (in tegenstelling tot andere jaren) opgenomen in deze begroting.

De belangrijkste mutaties als gevolg van de meicirculaire worden samenvattend veroorzaakt door:

  • Bijstelling van het accres en uitkeringsfactor op basis van de meest recente indexering;

  • Terugdraaien van de opgenomen stelpost naar aanleiding van het vastzetten accres;

  • Aanpassing van de WOZ-waarden;

  • Extra incidentele middelen Jeugdzorg 2022 (en volgende jaren als 75% stelpost);

  • Meerjarige actualisatie van de maatstaven met de grootste financiële impact.

Daarnaast zijn er een drietal ontwikkelingen binnen het gemeentefonds welke van invloed zijn op de (te verwachten) inkomsten.

Extra inkomsten Jeugd

De gemeenten krijgen in 2022 € 1.514 miljoen, bovenop de € 300 miljoen die het Rijk al als voorschot had gegeven voor de tekorten op de jeugdzorg. Verder worden er maatregelen genomen om € 214 miljoen te besparen, zoals over medewerking aan hervormingen, bezuinigingen, regionaliseren en aanleveren van gegevens. Samen dekt dat voor 2022 het volledige geraamde tekort van de gemeenten. Dat heeft staatssecretaris P. Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport besloten na de arbitrage-uitspraak dat het Rijk de gemeenten volledig moest compenseren voor de tekorten in de jeugdzorg.

Een beslissing over 2023 en verder moet worden genomen door het volgende kabinet. Wel is duidelijk dat de taakstelling om besparingen te realiseren verder oploopt. Bij het opmaken van de begroting is de verdeling, de te verwachten besparingen en de uitkeringsvorm (gemeentefonds, decentralisatie-uitkering of specifieke uitkering) van het extra bedrag nog niet definitief bekend. Wel zijn er richtlijnen meegegeven voor gemeenten, als uitkomst van afspraken tussen het Rijk en VNG, hoe deze middelen voorlopig structureel opgenomen mogen worden. Deze houdt in dat maximaal 75% van de genoemde inkomsten vanuit het overzicht van de Commissie van Wijzen in de begroting verwerkt mag worden. Ouder-Amstel volgt deze maximale richtlijn.

Mutatie Woonplaatsbeginsel

De invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel betekent dat de gemeente, waar de ouder met het gezag woont, ook verantwoordelijk wordt voor de financiering van jeugdhulp. In afwachting van de besluitvorming over de invoering van de nieuwe verdeling van het gemeentefonds wordt het woonplaatsbeginsel al wel ingevoerd vanaf 1 januari 2022. De extra kosten voor Ouder-Amstel vanaf 2022 zijn nog niet inzichtelijk. In het gemeentefonds wordt al wel een korting doorgevoerd, wat impliceert dat vanuit de eerste berekeningen een besparing is te verwachten aan de uitgaven, met name voor het onderdeel (langdurig)Verblijf. De verlaging aan de inkomsten is in deze begroting vooralsnog neutraal opgenomen, door binnen dit programma een verlaging aan de inkomsten enerzijds en een verlaging van de uitgaven Jeugd anderzijds (Programma Sociaal).

Herijking gemeentefonds

Op 2 februari 2021 is er een advies aanvraag vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) aan de Raad van Openbaar Bestuur (ROB) gedaan. Hierin zijn de eerste voorlopige financiële effecten per gemeente bekend geworden als gevolg van de herverdeling.

Op 9juli is een aangepast voorstel naar de Tweede Kamer verzonden.De uitkomsten hiervan zijn negatief voor onze gemeente. De bestuurlijke consultatie is nog niet afgerond. Een nieuw kabinet zal een besluit moeten nemen over het nieuwe verdeelstelsel. Inwerkingtreding is voorzien per 01-01-2023. De publicatie van definitieve resultaten is uiterlijk in de meicirculaire 2022.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf