Raadsvoorstel

Nummer 2021/59 (2021-086357)

datum raadsvergadering

:

11 november 2021

onderwerp

:

Programmabegroting Gemeente Ouder-Amstel 2022-2025

portefeuillehouder

:

Wethouder B. de Reijke

datum raadsvoorstel

:

12 oktober 2021

Samenvatting

Het eerste beeld bij de kadernota 2022 was niet positief. Er diende derhalve een heroverweging te komen van de begrotingskaders voor 2022 en de bestaande budgetten dienden onder de loep genomen te worden. De keuzes vanuit het coalitieakkoord, zijn bij het opstellen van de begroting 2022 meegenomen in de afwegingen.

Op 11 oktober hebben we de begroting met een afvaardiging van de gemeenteraad voor-besproken.

We zijn verheugd u een structureel sluitende begroting 2022 te kunnen presenteren. De hogere jeugdzorg uitgaven en de gederfde inkomsten door de coronamaatregelen, die een langdurig effect hebben, zorgen voor druk op het resultaat 2022. De uitkomsten van de mei- en septembercirculaire 2021 pakken gunstig uit en zijn in de begroting 2022 opgenomen.

De begroting 2022 laat een positief resultaat zien van € 168.000, een balanssaldo van € 28.054.000 en een kredietaanvraag voor investeringen van € 3.877.000.

De meerjarenbegroting is structureel en reëel in evenwicht waarbij de voorzieningen voor onze inwoners behouden zijn en we de ambities uit het coalitieakkoord, waaronder de grote woningbouwopgave, gaan waarmaken.

Het saldo van de meerjarenraming 2022-2025 laat de volgende ontwikkeling zien:

Saldo begroting en meerjarenraming

Begroting

2022

2023

2024

2025

Saldo begroting en meerjarenraming

168

-1.128

-470

500

De negatieve resultaten over 2023 en 2024, in combinatie met de stand van de algemene reserve, geven aanleiding tot zorgen. Dit noodzaakt tot het heroverwegen van beleidskeuzes. Bij het opstellen van deze begroting is er voor gekozen de beleidskeuzes voor 2023 en volgende jaren niet nu al in te vullen, deze dienen in ieder geval (mee)genomen te worden bij het opstellen van de begroting 2023.

Welke uitgangspunten hebben we gehanteerd voor de begroting?

Voor het opstellen van de begroting 2022-2025 hebben we de volgende uitgangspunten toegepast:

  • We presenteren een realistische begroting.

  • De begroting is gebaseerd op de kadernota 2022 zoals ter kennisname aangenomen d.d. 8 juli 2021 en de kennis over ontwikkelingen en verwachtingen per september 2021. De keuzes zoals opgenomen in de kadernota zijn samen met de aanvullende aanpassingen voor de begroting 2022, in heroverweging genomen.

  • Mogelijke uitgaven die qua omvang nog niet bekend waren bij het opstellen van de begroting, maar wel redelijkerwijze te voorzien zijn, zijn opgenomen in de risicoparagraaf.

  • De binnen het coalitieakkoord afgesproken prioriteiten zijn opgenomen.

  • De algemene uitkering is gebaseerd op de septembercirculaire 2021.

  • De verwachte herverdeling van het gemeentefonds per 2023 is niet opgenomen in de begroting 2022, deze is wel opgenomen in de risicoparagraaf.

  • De verwachte groei is in het begrotingsjaar nog beperkt. De impact van deze groei in inwoneraantal is in de algemene uitkering verwerkt. De impact op de overige inkomsten en uitgaven zijn nog niet te voorzien en derhalve niet opgenomen, behoudens de personele inzet ten aanzien van de ontwikkeling van de groeiopgave.

  • We streven kostendekkende tarieven op heffingen na.

  • Voor budgetten met personele inzet is rekening gehouden met een inflatiecorrectie van 1,2%. De inkomsten aan belastingen en heffingen, niet zijnde de OZB, worden geïndexeerd met de prijsindex van 1,4%. Deze indexatie is niet toegepast op de overige uitgaven. Conform de systematiek vorig jaar is het OZB tarief gelijk gebleven, de inkomsten muteren gelijk aan de ontwikkeling van de WOZ-waarden. De tarieven van leges worden geïndexeerd met 1,2%. De inflatiecorrectie op subsidies (1,25%) is deels toegepast. Voor de jaren 2023-2025 is geen inflatiecorrectie toegepast op geraamde inkomsten en uitgaven.

Op overige uitgaven is waar mogelijk de nullijn toegepast voor het jaar 2022.

Wat is er aan de hand?

Het eerste beeld bij de kadernota liet geen positief beeld zien. Door een aantal tegenvallers was het sluitend krijgen van de meerjarenbegroting niet eenvoudig. De verhoging van de uitgaven werd met name veroorzaakt door verwerking van de verwachte CAO ontwikkelingen, het geven van een extra impuls aan het team VTH ter verbetering van de kwalitatieve en kwantitatieve inzet en facilitering van de groei-opgave door ambtelijke inzet op de verschillende domein ter voorbereiding hiervan, op te nemen.

Niet alleen Ouder-Amstel, maar ook vele andere gemeenten in het land zijn geconfronteerd met oplopende kosten voor jeugdzorg en wmo. Door geldtekort bij een groot aantal gemeenten worden bezuinigingen ingezet en staan voorzieningen zoals zwembaden, bibliotheken, muzieklessen en sportvoorzieningen onder druk.

Corona heeft nog steeds een negatief effect op de begroting 2022. Met name opbrengsten vanuit de parkeerheffingen en de bezetting van hotels in de regio Amsterdam liggen nog ver onder de verwachtingen. Het achterblijven van herstel hiervan heeft een grote impact op de begroting van Ouder-Amstel.

Daarentegen hebben de uitkomsten vanuit de mei- en septembercirculaire een gunstig effect op het resultaat van de begroting.

Het saldo van de meerjarenraming 2022-2025 laat de volgende ontwikkeling zien:

Saldo begroting en meerjarenraming

Begroting

2022

2023

2024

2025

Saldo begroting en meerjarenraming

168

-1.128

-470

500

De meerjarenbegroting is structureel en reëel in evenwicht gebracht, de voorzieningen voor onze inwoners zijn behouden en zo kunnen de ambities voor 2022 en volgende jaren waargemaakt worden.

Het positieve resultaat over 2022 neemt niet weg dat de resultaten over de jaren 2023 en 2024 aanleiding geven tot het heroverwegen van beleidskeuzes. De negatieve resultaten over die jaren drukken namelijk sterk op de stand van de algemene reserve. Daarom is het belangrijk de stand van de algemene reserve in ogenschouw te nemen. Na verwerking van het resultaat 2020 bedraagt de algemene reserve € 2.017.000. Het uiteindelijke gerealiseerde resultaat over 2021 is van invloed op de stand van de algemene reserve per 31 december 2021. De met elkaar afgesproken minimale ondergrens van de algemene reserve van € 2.000.000 komt in zicht. We verwachten voor 2021, op basis van de huidige informatie, dat de stand van de algemene reserve minimaal zal wijzigen. Deze stand van de algemene reserve is dan ternauwernood afdoende om de negatieve resultaten over 2023 en 2024 te kunnen dragen, hetgeen een onwenselijke situatie is.

Bij het opstellen van deze begroting is er voor gekozen de beleidskeuzes voor 2023 en volgende jaren niet nu al in te vullen, dit is logischerwijs meer passend voor een nieuw college om op te pakken. Deze heroverweging van beleidskeuzes zal in ieder geval (mee)genomen moeten worden bij het opstellen van de begroting 2023 om te komen tot een sluitende begroting waarbij de uitgaven in lijn zijn met de inkomsten en de algemene reserve op peil blijft.

Wat gaan we doen?

De gemeente staat voor een ambitieuze opgave. De komende jaren zullen op alle terreinen activiteiten plaatsvinden.

In 2022 gaan we ons met name richten op onderstaande speerpunten:

SAMENLEVING (Programma 1):

  • Het stimuleren van een gezonde leefstijl waarbij we streven naar het verminderen van roken, overgewicht en psychische klachten, en herinrichten van drie speelplekken.

  • Stimulatie van recreatief gebruik van water, verbeteren van de verbinding met Amsterdam, creatie van een buitensportplek in Duivendrecht.

  • Stimuleren van het gebruik van het cultureel aanbod en deze toegankelijk maken voor een ieder.

  • Aandacht voor mensen met een achterstandspositie waarbij we streven naar maatwerk.

  • We zetten extra in op schuldhulpverlening en continueren de vroeg-signalering.

  • De gemeente vindt het belangrijk om in het kader van de WMO een sluitend aanbod aan maatwerkvoorzieningen voor de inwoners te bieden.

  • Er komt een nieuw beleidsplan Jeugd, waarin begrepen jeugdwelzijn, preventief jeugdbeleid en jeugdzorg.

  • Onderzoeken en uitwerken van goede moderne onderwijshuisvesting voor onze basisscholen in combinatie met een sporthal en mogelijk algemene voorzieningen op het terrein van de Bindelwijk.

RUIMTE (Programma 2):

  • Opstellen van de omgevingsvisie voor de invoering van de omgevingswet, die naar verwachting per 1 juli 2022 wordt ingevoerd

  • Versnellen woningbouw in samenwerking met de regio en de provincie

  • Opstellen mobiliteitsplan voor alle soorten vervoer

  • Updaten beleidsnota parkeren

  • Uitvoeren van het klimaatakkoord en maatregelen op weg naar een energieneutraal 2040, binnen het beschikbare budget vanuit het Rijk

  • Invoering Diftar per 1 januari 2022

  • Opstellen beheerplan groen, met daarin opgenomen groen, bomen, honden en overlast gevende soorten groen

  • Biodiversiteit verhogen door, tijdens herinrichting en onderhoud, geschikte plekken om te vormen

  • DNK: uitvoeringsstrategie, stedenbouwkundig raamwerk, voorbereiden anterieure overeenkomsten, aanvraag omgevingsvergunning SMH.

  • Werkstad: actualisatie richtlijnen, doorzetten lopende ontwikkelingen, bestemmingsplan “The Dialogue”.

  • Entrada: Fasering verder uitwerken, overeenkomst sluiten en stedenbouwkundig plan maken

BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID (Programma 3):

  • Aan de hand van de dienstverleningsvisie de dienstverlening verbeteren en de online informatie en dienstverlening toegankelijk maken

  • Het communicatiebeleidsplan implementeren en deze als kaderdocument inzetten voor het participatieplan en participatie vanuit de omgevingswet

  • Uitvoering van het veiligheidsjaarplan 2022 ter bevordering van een veilige woon-, werk- en leefomgeving en tegengaan van ondermijning.

  • Dit jaar zal er gestart worden met de renovatie en modernisatie van de brandweerkazerne Duivendrecht.

Welke argumenten en keuzemogelijkheden zijn er?

In deze begroting wordt invulling gegeven aan het coalitieakkoord en de maatschappelijke opgaven waar de gemeente een verantwoordelijkheid voor draagt. Bij elk van de betreffende onderdelen in de begroting is aangegeven wat de doelstelling is, welke activiteiten we daarvoor willen ondernemen, het benodigde budget hiervoor en met welke indicatoren het resultaat wordt gemeten. De raad kan vanuit zijn kader stellende rol hierin wijzigingen aanbrengen.

Wat hebben we hiervoor nodig?

In de begroting 2022 zijn voorstellen opgenomen voor de benodigde middelen 2022.

Wie is erbij betrokken en hoe communiceren we?

Gelijk met dit raadsvoorstel wordt de begroting u in pdf aangeboden. De begroting is ook digitaal benaderbaar via www.financielestukken.ouder-amstel.nl. Na vaststelling van de begroting 2022 in de gemeenteraad worden eventuele aanpassingen verwerkt. Inwoners en raad worden hierover via de geëigende kanalen geïnformeerd.

Wat is het vervolg?

Na besluitvorming moet de begroting 2022, in het kader van het provinciale toezicht, voor 15 november 2021 worden verzonden aan de provincie Noord Holland. De belastingverordeningen 2022 worden samen met de vaststelling van de tarieven in een apart raadsvoorstel aangeboden aan de raad ter behandeling in de raadsvergadering van 23 december 2021.

Burgemeester en wethouders van Ouder-Amstel,

de secretaris,

de burgemeester

R. van Reijswoud

J. Langenacker

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf